Takže ak sa láska a svedomie môžu vyvinúť, kde je tá tragédia?

Trivers si všimol, že súhra genetických záujmov, čo viedli k vzostupu sociálnych emócií, je iba čiastočná. Keďže nie sme klony, dokonca ani sociálny hmyz (ktorý môže zdieľať až tri štvrtiny svojich génov), to, čo je v konečnom dôsledku najlepšie pre jednu osobu, nie je identické s tým, čo je najlepšie pre inú. Preto každý ľudský vzťah, dokonca aj ten najoddanejší a najdôvernejší, nesie zárodky konfliktu. Vo filme Mravec Z sa mravec s hlasom Woodyho Allena sťažuje svojmu psychoanalytikovi:

„Toto prehnané nadšenie superorganizmu je niečo, čomu vôbec nerozumiem. Snažím sa, ale proste to nechápem. Čo to má znamenať – ja mám všetko robiť pre kolóniu a … čo moje potreby?“

Vtip je v strete medzi mravčou psychológiou (ktorá má pôvod v genetickom systéme tohto hmyzu a ten spôsobuje, že medzi mravcami-robotníkmi sú oveľa silnejšie príbuzenské väzby, než by tomu bolo medzi nimi a ich potomstvom), a ľudskou psychológiou, v ktorej nás naša genetická rozličnosť vedie k otázke: „A čo moje potreby?“ Trivers v nadväznosti na prácu Williama Hamiltona a Georgea Williamsa vytvoril algebru, ktorá predvída, do akej miery by ľudia mali sami sebe klásť túto otázku.[4]

Zvyšok kapitoly je o tejto zdanlivo jednoduchej algebre a o tom, ako jej dôsledky vyvracajú mnohé koncepcie ľudskej prirodzenosti.

 

? ? ? ? Diskredituje koncepciu nepopísanej tabule, ktorá predpokladá, že pozornosť, ktorú venujeme iným ľuďom, je determinovaná ich „rolou“, akoby to bola úloha svojvoľne priradená k hercovi.

? ? ? ? ?

Ale tak isto diskredituje niektoré naivné názory na evolúciu, ktoré sú bežné medzi ľuďmi, čo neveria v koncepciu nepopísanej tabule. Väčšina ľudí tuší, aký je prirodzený stav vecí. Môžu napríklad veriť, že ak by sme konali to, čo od nás „chce“ naša prirodzenosť, rodiny by fungovali ako harmonické jednotky, alebo jednotlivci by konali pre blaho druhu, alebo by ľudia ukázali ich skutočné ja skryté za ich sociálnou maskou alebo, ako povedal Newt Gingrich v roku 1995, samec nášho druhu by lovil žirafy a váľal sa v jarku ako malé prasiatka.[5] Pochopenie týchto vzorov genetického prelínania, ktoré nás spájajú a rozdeľujú zároveň, môže nahradiť zjednodušené názory všetkého druhu hlbším pochopením ľudského údelu. Vskutku môže osvetliť ľudský údel spôsobmi, ktoré dopĺňajú nahliadnutia umelcov a filozofov v priebehu tisícročí.

Najzrejmejšia ľudská tragédia pochádza z rozdielnosti medzi našimi emóciami voči príbuzným a voči nepríbuzným – jednej z najhlbších priepastí v žijúcom svete. Keď dôjde na lásku a solidaritu medzi ľuďmi, relatívna viskozita krvi a vody je zrejmá vo všetkom. Od klanov a dynastií tradičných spoločenstiev, až po preplnenie letísk počas dovoleniek ľuďmi, ktorí cestujú po celom svete, aby boli so svojimi rodinami.[6] To potvrdzujú aj výsledky kvantitatívneho výskumu. V tradičných spoločenstvách lovcov a zberačov, s väčšou pravdepodobnosťou žijú genetickí príbuzní spolu, navzájom si pracujú v záhradách, navzájom sa ochraňujú a osvojujú si chudobné a osirelé deti a je menej pravdepodobné, že na seba zaútočia, pohádajú sa, alebo sa navzájom pozabíjajú.[7] Dokonca aj v moderných spoločnostiach, kde tieto rodinné väzby majú tendenciu byť uvoľnené platí, že čím sú dvaja ľudia geneticky spriaznenejší, tým viac inklinujú k vzájomnej pomoci. Obzvlášť v život ohrozujúcich situáciách.[8]

Láska a solidarita sú však relatívne. Povedať, že ľudia sú láskavejší k svojim príbuzným znamená povedať, že sú ľahostajnejší k nepríbuzným. Motto knihy Roberta Wrighta o evolučnej psychológii, je výňatkom z knihy Grahama Greena Moc a sláva, v ktorej hlavný hrdina hĺba o svojej dcére: „Povedal: ,Bože, pomôž jej. Zatrať ma, zaslúžim si to, ale ju nechaj žiť naveky.‘ To bola tá láska, ktorú mal cítiť ku každej duši na tomto svete: všetok ten strach a túžba ochrániť boli nespravodlivo sústredené na jedno dieťa. Začal plakať… Pomyslel si: Toto je to, čo by som mal cítiť neustále ku každému.“

Príbuzenská láska naozaj podrýva ideál toho, čo by sme mali cítiť ku každej duši na tomto svete. Etici sa pohrávajú s hypotetickou dilemou, v ktorej ľudia môžu vbehnúť do horiaceho domu cez dvere naľavo a zachrániť tak určitý počet detí alebo cez dvere napravo a zachrániť svoje vlastné dieťa.[9] Ak ste rodičom, uvažujte nad touto otázkou:

“Existuje nejaký počet detí, ktorý by vás viedol k tomu, aby ste si vybrali dvere naľavo?”

V skutočnosti každý z nás odhaľuje svoju prioritu cez svoju peňaženku, keď utráca peniaze na drobnosti pre naše vlastné deti (bicykel, ortodoncia, vzdelanie na súkromnej škole alebo univerzite) namiesto toho, aby zachraňoval i životy nepríbuzných detí v rozvojovom svete peňažným príspevkom na charitu. Podobne, zaužívaný zvyk rodičov odkazovať svoje bohatstvo svojim deťom, je jednou z najnehanebnejších prekážok ekonomicky rovnostárskej spoločnosti. Len málo ľudí by vláde dovolilo skonfiškovať sto percent ich pozostalosti, pretože väčšina ľudí vidí svoje deti ako pokračovanie seba samých a teda ako náležitých príjemcov ich celoživotného úsilia.

I bez Darwina

03.12.2024

I bez Darwina si lze uvědomit, že patříme mezi ostatní zvířata. Trocha pozorování našeho vlastního života nás k takovému závěru brzy dovede. Nicméně – protože věda požívá autority, se kterou běžná zkušenost nemůže soutěžit – povšimněme si, co Darwin učí: že živočišné druhy jsou jen nahromaděním genů působících vzájemně a náhodně na sebe a na [...]

židia. .. .. .. .

03.12.2024

Dodnes nikdo neodhalil veškeré lži a křivá obvinění, obsažené v tomto tvrzení, neboť lidé se bojí odhalit lživý původ křesťanské bible … I am reading this text.- Sounds good. Yet We will see. What do You make of it? K Thispart sounds good Historie nedává Židům nijak příznivou reputaci, ať již šlo o hebrejské, chazarské či sephardinské (španělské) Židy. [...]

– Dana-Christene Umanetz

03.12.2024

„The darkness is death – we can speak, but we are not heard. We can scream but they turn their backs. We can run, but we cannot catch them. It is the dream where arms and legs won’t work they way they should, and the air is too thick to breathe. Loved ones walk a mile ahead, forgetting to stop as we fall behind. This is the reality of the darkness. We are buried alive inside [...]

švédsko

Švédske gangy čoraz častejšie verbujú deti ako nájomných vrahov

04.12.2024 09:49

Kriminalita švédskych gangov je organizovaná a komplexná. Jednotliví lídri zvyknú riadiť svojich ľudí zo zahraničia.

Polícia / Pomáhať a chrániť / Policajné auto /

Vyšetrovateľ inšpekcie spracoval podnet na väzobné stíhanie obvinených policajtov

04.12.2024 09:47

Skutku sa mali dopustiť ešte počas pôsobenia v bývalej Národnej kriminálnej agentúre.

čína, vojaci, vojačky, armáda, vojenská prehliadka,

Ruská ekonomika pod drobnohľadom Číny: Peking sa učí, ako obísť sankcie pred možnou inváziou na Taiwan

04.12.2024 09:30

Čína sa vždy snažila pochopiť, ako sa môže vyhnúť chybám Ruska, minimálne od rozpadu ZSSR, ktorý bol v Pekingu veľmi starostlivo študovaný.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,633
Celková čítanosť: 292386x
Priemerná čítanosť článkov: 179x

Autor blogu

Kategórie