Derrida

Derridova ‚dekonštrukcia‘ naráža na očividný paradox: kritika subjektivisticky ponímaného rozumu je možná iba v jeho vlastnom metajazyku a jeho vlastnou argumentáciou. Heidegger hľadal východisko z tohto paradoxu v ezoterickom jazyku svojho diskurzu, ktorého vágnosť ho navyše chránila pred príliš špecifickými námietkami kritikov (Habermas, 2000, s. 185). Derrida tu nevidí vážny problém: stratégia dekonštrukcie sa už predsa svojou esenciálnou povahou sama zbavila povinnosti podriaďovať sa obmedzeniam filozofického a vedeckého diskurzu. Svoju stratégiu nazýva dekonštrukciou práve preto, že má ‚odstrániť ontologické lešenie, ktoré postavila filozofia počas svojej subjektivisticky zameranej histórie rozumu‘. Pre svoje názory sa snaží nájsť podporu v kritickom rozbore štýlu viacerých filozofických a vedeckých textov (Husserl, Saussure, Rousseau) a hľadá v nich akési nepriame odkazy (indirect communications), ktorými sám text popiera svoj zjavný obsah. To nachádza v rétorickom nadbytku významu obsiahnutom v literárnych vrstvách textov, ktoré sú svojou povahou neliterárne. Takéto texty, ‚keď sú hladené proti srsti‘, vďaka svojmu rétorickému obsahu, samy protirečia tomu, čo hovoria … (ibid., s. 189). Tieto úvahy zároveň otvárajú debatu o jednej z najzávažnejších a aj najdiskutovanejších hypotéz postmoderného diskurzu, ktorá nastoľuje otázku nivelizácie filozofického (vrátane všeobecnovedeckého) a literárneho textu. Derrida svojou v podstate rétorickou stratégiou dekonštrukcie môže totiž rozvracať metafyzické formy myslenia iba v tom prípade, ak je filozofický text skutočne literárnym textom. Ak by táto totožnosť bola iba zdanlivá, dekonštrukcia by mala povahu púheho arbitrárneho aktu. Inými slovami, dekonštrukcia môže dosiahnuť svoj cieľ iba v tom prípade, ak sa podarí dokázať, že pri pozornejšom skúmaní sa žánrový rozdiel medzi filozofiou a literatúrou stráca. Tento dôkaz by mala poskytnúť sama dekonštrukcia. Nemožnosť vytvoriť špecializovaný jazyk filozofie a vedy, očistený od všetkého metaforického a rétorického, jazyk zbavený všetkých literárnych prímesí, je zrejmá a nespochybniteľná. Prax dekonštrukcie je stále aktualizovaným dôkazom krehkosti žánrového rozdielu medzi filozofiou a literatúrou. Všetky žánrové rozdiely sa nakoniec rozplynú vo všeobsiahlom kontexte textov, v derridovskom hypotetickom ‚univerzálnom texte‘, v ktorom nachádza oporu aj teória nadradenosti rétoriky nad logikou (ibid., s. 189 – 90).9 Derrida pripúšťa, že cieľ dekonštrukcie sa môže zvrhnúť na túhu prisvojiť si text aktívnym ovládnutím a ukázať mu, ‚čo sám nevie‘. Kritik (operátor) počas dekonštrukcie musí byť nutne presvedčený o tom, že prinajmenšom on, a aspoň v tomto okamihu, myslí vážne, čo hovorí. Inými slovami, kritik musí predbežne zabudnúť na to, že jeho vlastný text sa sám dekonštruuje, že má vždy pred sebou už hotový palimpsest (Spivak, lxxvii, in: Derrida, 1997)

ANTINATALIZMUS AKA BENATAR

22.11.2024

Predstava, žeby bolo bývalo lepšie nikdy nebyť sa stretáva s najvetším nepochopením u tých, ktorí nám kladú najviac opozície. Každý človek, ktorý sám seba vidí iba z vnútra si myslí, že nie je postrádateľný, každý človek sa vidí v totalite, v absolútnej celosti, ako celý. V moment keď sa identifikujeme ako so svojím bytím úplní sme ako boh, reagujeme ako boh. [...]

moja finálna agónia?

22.11.2024

ukazuješ na mňa prstom hovoríš nič v zlom ani dobrom po tvojom nech je teda ďalej tu bude bieda strieda rada? čo povieš rozumbrada? taká je tvoja zásada? trýzeň sa mi stala existenciou rochním sa v blate ako v hmote, ktorá ma ako molitan dusí? nie som bohužial Peter pan len nechcel som byť tak celkom sám v tomto boji denno dennom rozpoložení neformenom bezduchom tanci smrti [...]

kým on reve, že moje týranie je to orechové pravé, a pod slnkom nič nové. .. .. ..

22.11.2024

Z rajskej záhrady som bol expresne deportovaný do psychiatrického pekla, kde ´pán´vrešťal, že do mňa to žena neřekla, že pod jeho paprčami zhorím do tla, keď zbúra moje sebavedomie on a jeho rúra…Reval, že pre ´dobro humanity´ budem od nej separovaný, lebo som mu nedal ´pol slova´do bitky a to mi ´zazlieva´, keď mi psychiater do hlavy choré rozumčeky nalieva, [...]

Msta-S, ruská húfnica, kanón, streľba, bombardovanie, vojna na Ukrajine

Hrabko: Na dianí na Ukrajine sa nič nezmení, kým do toho nevstúpi Trump

23.11.2024 08:26

Pribúdajú politické signály, že by sa mohli začať rokovania o zastavení bojov na Ukrajine. Reálne to však bude až s Trumpom, povedal publicista.

Libanon, Bejrút

Izraelský úder otriasol Bejrútom, na mieste zničenej budovy sú mŕtvi a ranení

23.11.2024 08:05

Niekoľko mŕtvych a ranených si v sobotu skoro ráno vyžiadal izraelský vzdušný úder na obytný dom v centrálnej časti Bejrútu.

Roberta Metsolová

Šéfka europarlamentu Metsolová sa obáva nemeckých volieb, hovorí o populistoch: Koho zvolia sklamaní občania?

23.11.2024 07:50

Metsolová apelovala na proeurópske a proukrajinské strany v Nemecku, aby pred voľbami spojili svoje sily.

vojna na Ukrajine, Bachmut, Da Vinci, Dmytro Kocjubaljo

ONLINE: Rýchlo a zbesilo. Ruská raketa Orešnik doletela k Dnipru za 15 minút rýchlosťou 13-tisíc km/h

23.11.2024 07:15, aktualizované: 08:57

Nová ruská raketa, ktorú Rusko použilo pri útoku na Dnipro, mala šesť hlavíc, každá ešte šesť kusov submunície.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,489
Celková čítanosť: 282766x
Priemerná čítanosť článkov: 190x

Autor blogu

Kategórie