Každá tyrania tak spočíva na všeobecnom súhlase a na tejto situácii nič nemení ani existencia volieb bez ohľadu na spôsob, akým sú organizované. Ak si prisvojuje podľa Boétieho jedinec alebo skupina ľudí (väčšina či menšina) práva rozhodovať o živote a majetku druhých, previňuje sa proti univerzálnemu právu každého človeka rozhodovať o svojom osude – t.j. o svojom živote a o nakladaniu so svojím majetkom. Celkom očividne sa z Boétieho nestal ulitaristický „liberál“, ktorý svoj osud odovzdá do hlasovacej lotérie, podpretej demokratickou legitimitou.
Jeho úvaha o tom, že sprvu sa ľudia podrobujú z prinútenia a za použitia sily, ale tí, ktorí prídu po nich, sa podrobujú bez ľútosti a vykonávajú ochotne to, čo ich predkovia vykonávať museli, je pre súčasný štát symptomatická. Jeho moc bez ustania rastie a privlastňuje si stále viac a viac majetku svojich občanov. Ľudia sa tak rodia do sveta plného krádeží posvätených zákonom a kriminálne aktivity prijímajú ako samozrejmosť a prirodzený stav vecí.
Celá debata | RSS tejto debaty