Takže ak sa láska a svedomie môžu vyvinúť, kde je tá tragédia?

Trivers si všimol, že súhra genetických záujmov, čo viedli k vzostupu sociálnych emócií, je iba čiastočná. Keďže nie sme klony, dokonca ani sociálny hmyz (ktorý môže zdieľať až tri štvrtiny svojich génov), to, čo je v konečnom dôsledku najlepšie pre jednu osobu, nie je identické s tým, čo je najlepšie pre inú. Preto každý ľudský vzťah, dokonca aj ten najoddanejší a najdôvernejší, nesie zárodky konfliktu. Vo filme Mravec Z sa mravec s hlasom Woodyho Allena sťažuje svojmu psychoanalytikovi:

„Toto prehnané nadšenie superorganizmu je niečo, čomu vôbec nerozumiem. Snažím sa, ale proste to nechápem. Čo to má znamenať – ja mám všetko robiť pre kolóniu a … čo moje potreby?“

Vtip je v strete medzi mravčou psychológiou (ktorá má pôvod v genetickom systéme tohto hmyzu a ten spôsobuje, že medzi mravcami-robotníkmi sú oveľa silnejšie príbuzenské väzby, než by tomu bolo medzi nimi a ich potomstvom), a ľudskou psychológiou, v ktorej nás naša genetická rozličnosť vedie k otázke: „A čo moje potreby?“ Trivers v nadväznosti na prácu Williama Hamiltona a Georgea Williamsa vytvoril algebru, ktorá predvída, do akej miery by ľudia mali sami sebe klásť túto otázku.[4]

Zvyšok kapitoly je o tejto zdanlivo jednoduchej algebre a o tom, ako jej dôsledky vyvracajú mnohé koncepcie ľudskej prirodzenosti.

 

? ? ? ? Diskredituje koncepciu nepopísanej tabule, ktorá predpokladá, že pozornosť, ktorú venujeme iným ľuďom, je determinovaná ich „rolou“, akoby to bola úloha svojvoľne priradená k hercovi.

? ? ? ? ?

Ale tak isto diskredituje niektoré naivné názory na evolúciu, ktoré sú bežné medzi ľuďmi, čo neveria v koncepciu nepopísanej tabule. Väčšina ľudí tuší, aký je prirodzený stav vecí. Môžu napríklad veriť, že ak by sme konali to, čo od nás „chce“ naša prirodzenosť, rodiny by fungovali ako harmonické jednotky, alebo jednotlivci by konali pre blaho druhu, alebo by ľudia ukázali ich skutočné ja skryté za ich sociálnou maskou alebo, ako povedal Newt Gingrich v roku 1995, samec nášho druhu by lovil žirafy a váľal sa v jarku ako malé prasiatka.[5] Pochopenie týchto vzorov genetického prelínania, ktoré nás spájajú a rozdeľujú zároveň, môže nahradiť zjednodušené názory všetkého druhu hlbším pochopením ľudského údelu. Vskutku môže osvetliť ľudský údel spôsobmi, ktoré dopĺňajú nahliadnutia umelcov a filozofov v priebehu tisícročí.

Najzrejmejšia ľudská tragédia pochádza z rozdielnosti medzi našimi emóciami voči príbuzným a voči nepríbuzným – jednej z najhlbších priepastí v žijúcom svete. Keď dôjde na lásku a solidaritu medzi ľuďmi, relatívna viskozita krvi a vody je zrejmá vo všetkom. Od klanov a dynastií tradičných spoločenstiev, až po preplnenie letísk počas dovoleniek ľuďmi, ktorí cestujú po celom svete, aby boli so svojimi rodinami.[6] To potvrdzujú aj výsledky kvantitatívneho výskumu. V tradičných spoločenstvách lovcov a zberačov, s väčšou pravdepodobnosťou žijú genetickí príbuzní spolu, navzájom si pracujú v záhradách, navzájom sa ochraňujú a osvojujú si chudobné a osirelé deti a je menej pravdepodobné, že na seba zaútočia, pohádajú sa, alebo sa navzájom pozabíjajú.[7] Dokonca aj v moderných spoločnostiach, kde tieto rodinné väzby majú tendenciu byť uvoľnené platí, že čím sú dvaja ľudia geneticky spriaznenejší, tým viac inklinujú k vzájomnej pomoci. Obzvlášť v život ohrozujúcich situáciách.[8]

Láska a solidarita sú však relatívne. Povedať, že ľudia sú láskavejší k svojim príbuzným znamená povedať, že sú ľahostajnejší k nepríbuzným. Motto knihy Roberta Wrighta o evolučnej psychológii, je výňatkom z knihy Grahama Greena Moc a sláva, v ktorej hlavný hrdina hĺba o svojej dcére: „Povedal: ,Bože, pomôž jej. Zatrať ma, zaslúžim si to, ale ju nechaj žiť naveky.‘ To bola tá láska, ktorú mal cítiť ku každej duši na tomto svete: všetok ten strach a túžba ochrániť boli nespravodlivo sústredené na jedno dieťa. Začal plakať… Pomyslel si: Toto je to, čo by som mal cítiť neustále ku každému.“

Príbuzenská láska naozaj podrýva ideál toho, čo by sme mali cítiť ku každej duši na tomto svete. Etici sa pohrávajú s hypotetickou dilemou, v ktorej ľudia môžu vbehnúť do horiaceho domu cez dvere naľavo a zachrániť tak určitý počet detí alebo cez dvere napravo a zachrániť svoje vlastné dieťa.[9] Ak ste rodičom, uvažujte nad touto otázkou:

“Existuje nejaký počet detí, ktorý by vás viedol k tomu, aby ste si vybrali dvere naľavo?”

V skutočnosti každý z nás odhaľuje svoju prioritu cez svoju peňaženku, keď utráca peniaze na drobnosti pre naše vlastné deti (bicykel, ortodoncia, vzdelanie na súkromnej škole alebo univerzite) namiesto toho, aby zachraňoval i životy nepríbuzných detí v rozvojovom svete peňažným príspevkom na charitu. Podobne, zaužívaný zvyk rodičov odkazovať svoje bohatstvo svojim deťom, je jednou z najnehanebnejších prekážok ekonomicky rovnostárskej spoločnosti. Len málo ľudí by vláde dovolilo skonfiškovať sto percent ich pozostalosti, pretože väčšina ľudí vidí svoje deti ako pokračovanie seba samých a teda ako náležitých príjemcov ich celoživotného úsilia.

došlo na lámanie chleba

03.12.2024

´pán urobil ´vyznanie´ z ´lásky´ nepoznal zľutovanie s chudákom na nepoznanie iným dohnal ho na jatky trepal na jeho adresu taľafatky kričal ľa ľa psychopat v bielom plášti ho zakáľa pán si šunky váľa na samovraha nemá bunky rozhodnú posunky kaňky ,kuňky, ktoré kuňkali kali juga trestala aby destabilizovala chudáka, ktorého bili , ujarmili zmocnili sa ho aby [...]

reflexia na samovraždu. .. .. .

03.12.2024

ja zmysel svojho života nevidím v ´ničom´ samotné nepredstaviteľno sa stalo krutou realitou môjho života; nepriateľ túžil po mojej smrti viac než po svojom živote ?????????? všetko mechanické dianie sa deje z jedného dôvodu, ktorý sa dohľadá???????? prečo na mňa život padá? prečo nič do mojej kompetencie nespadá???? cez moju mŕtvolu [...]

paskuda má masku

03.12.2024

paskuda má masku tvoja hlava je v oprátke ich ruky už na teba nie sú krátke x vývoj asi nie je lineárny som za to ja na vine??????? https://vestalcuntvomit.bandcamp.com/album/slaughter-for-satan nelineárny vývoj sa uberá svojou cestou nezávisle od zvolenia väčšiny ku, ktorej nepatríš, ktorá tvoju nezmernú púť nemerá od pokolenia k pokoleniu dole v jednom kole [...]

Igor Matovič  / Jozef Pročko /

Možnosť skrátiť volebné obdobie aj referendom sa nezavedie. Plénum odmietlo novelu Ústavy z dielne matovičovcov

03.12.2024 18:13, aktualizované: 18:24

Novelizovať sa nebude ani zákon o zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci.

Donald Trump, Emmanuel Macron

Trumpa pozvali na otvorenie katedrály Notre Dame. Zmieri sa s Macronom?

03.12.2024 18:00

Hoci je oficiálnou hlavou štátu stále Joe Biden, na slávnostnom otvorení obnovenej katedrály Notre Dame v Paríži bude USA reprezentovať jeho nástupca.

andrej babiš

Poslanci odmietli uznesenie k súdnemu zmieru medzi rezortom vnútra a Babišom

03.12.2024 17:55

Návrh predložila skupina poslancov parlamentu za opozičnú SaS.

Peter Pellegrini

Pellegrini odcestuje do Lotyšska. Na vojenskej základni v Adaži navštívi slovenských vojakov

03.12.2024 17:44

Slovenskí vojaci tam pôsobia v rámci vojenskej misie NATO.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,629
Celková čítanosť: 292034x
Priemerná čítanosť článkov: 179x

Autor blogu

Kategórie