otázka ´zmyslu života=zmyslu smrti´. ..

Prvotne sa otázka o zmysel života vo filozofii objavuje v 19.storočí v tvorbe Friedricha Nietzscheho a Wilhelma Diltheya. Friedrich Nietzsche však zmysel životu pripisuje v tvorivej a hybnej sile. Vďaka vôli k moci Nietzsche vidí tú realizáciu zmyslu. Práve prostredníctvom vôli k moci sa realizuje aj vôľa k zmyslu života a hlavnou podmienkou je sloboda vôle (Dupkala, 2008, s. 367 – 377). Je mnoho filozofov, ktorí tvoria predstavu filozofického zmyslu života, ale dôležitým v tejto práci nie je história chápania zmyslu, ale to ako dnešná spoločnosť ovplyvňuje tento zmysel života či smrti. Zmysel človeka ovplyvňuje spoločnosť a hodnoty danej spoločnosti. Pre každú spoločnosť je dôležitý nejaký zmysel a na základe určitých pravidiel, ktoré v spoločnosti 84 stanovuje sa vytvára priestor k tomu, aby sa k zmyslu spoločnosti dostával človek v zásade morálnych a etických zásad. V dnešnej dobe sú otázky zmyslu života a smrti v úzadí a ako keby sa nás nedotýkali a pritom sa nás dotýkajú omnoho viac, ako si vieme predstaviť, pretože stále inovujeme technológie, ktoré nám majú odpovedať práve na tieto nepoložené otázky. O otázke smrti by sme mohli povedať, že sa nenachádza v čase života, pretože je mimo život.

X

V rámci chápania zmyslu života a smrti, by pre človeka v dnešnej dobe bolo ľahšie zomrieť náhle, bez pocitu utrpenia ako keby sa mal zamýšľať nad tým, prečo je to tak. Na otázku o zmysle života si vieme dať odpoveď rýchlejšie, ide o veci ktoré nás napĺňajú, ktoré nám dávajú pocit potreby. Avšak otázka o zmysle smrti je v úzadí, pretože smrť v dnešnej dobe nepredstavuje zmysel. Sigmund Freud, ktorý bol mysliteľom dezilúzie par excellence, to povedal bez okolkov: „Keď si začíname klásť otázky o zmysle života a smrti, sme chorí, pretože to všetko objektívne neexistuje“ (Ferry, 2003, s. 11). Až vtedy keď pociťujeme nedostatok, až vtedy človek začína uvažovať, doposiaľ nepredstavuje pre neho život a smrť nič, pretože ho, ju necíti. S podobným pochopením života alebo smrti sa stretávame u Epikura, ktorý o smrti uvažuje ako o niečom, čo sa vlastne človeka nedotýka: „ak sme tu my, nie je tu smrť, a keď príde smrť, tak tu nie sme my“ (Suvák, 2008, s.93). Smrť v podstate nie je prítomná v živote človeka, predstavuje koniec, ktorý si však človek už neuvedomí keď nastane, pretože už nie je prítomný a nenachádza sa v živote. V súvislosti s etickým pochopením človeka na túto tému, je skôr dôležité ukázať a ponúknuť človeku zmysel života a v zmysle smrti pochopiť, že sa nedotýka človeka, ale skôr len jeho psychického vyrovnania sa s ňou. Taktiež v súvislosti s posmrtným životom v náboženstve sa spomína, že nebo či peklo nie je niečo čo existuje v čase či priestore, ale je to stav duše. Smrť tým predstavuje už len určitý stav, ktorý pre človeka po tom čo nastane už nepredstavuje nič. V týchto reflexiách o zmysle života a smrti ide o poukázanie na to, že pri analýze problematiky zmyslu života, sa na jednej strane chceme teoreticky zmocniť toho čo je v našom živote prítomné, ale čo nám na druhej strane zároveň často akosi uniká, čo skôr niekedy iba tušíme, než vieme s istotou, ale čo je pre náš život nesmierne dôležité. Pre človeka je stále však ťažké vyrovnať sa so svojou konečnosťou a preto sa snaží o predlžovanie života, je to možno podstatou všetkých medicínskych pokrokov. 85 Túžbou človeka však nie je iba predlženie existencie života, ale aj skúmanie podstaty života a smrti. Pre nás je ťažké vyrovnať sa s koncom života a preto skúmame všetko, čo nám môže pomôcť odhaliť jeho nekonečnosť. „Slobodný človek premýšľa zo všetkého najmenej o smrti a jeho múdrosť spočíva o premýšľaní o živote…“ (Spinoza, 1977, s.325), práve v tomto myslení by mal človek existovať, pretože pochopením zmyslu života pochopíme aj jeho konečnosť a to, že dosiahnutím zmyslu dosahujeme vyrovnanie sa so sebou samým a pochopíme podstatu ľudského života, ale aj smrti.

ipsissima

20.11.2024

se mu zlíbilo kedy-tedy tejrat človeka vytříbeného poldruha roka sa vyhejbal potom bejby spustil řízenou demolici ľudskej bytosti a zrovnal ma so zemou ……… kedy-tedy ma týra podle libosti nikdy nemal som dosť ´ľudskej blbosti´ hlboko ponižovaný zosmiešňovaný vypliešťal som oči plné sĺz šťal kocky pán do živého ťal na verejnosti prepieral, že som mu [...]

dlhoval som ti ja dačo v živote?

20.11.2024

Som zostal konsternovaný, keď mi vysvetľoval, aby som sto rokov za opicami nezaostal, a zaobaľoval ten šok do hlúpych naráźok, som mal pocit akoby mi ubalil, ale tvrdil, že len čistého vína nalil……, že sa mi plán provalil….., aby ma povalil? Aby ma spomalil? Pamäť mi zakalil? veľa vecí nasvedčovalo tomu, že ten človek ma rád nemá, ale vysvetľoval som [...]

život aký je. .. .. .

20.11.2024

Neverím, že sa zmysel života nachádza len v jeho prekonávaní, aj keď ´prekonávanie sa života´ je vlastne iba spôsob ako prijať neprijateľné, ako čeliť nemožnosti samej….. x Ja neverím, že žijem z dobrej vôle kohokoľvek. x Slovo, ktoré mi ukradol zo mňa robilo muža, ktorým som bol rád za cenu obete akú som priniesol, aby sa uskutočnilo moje sebaprekonanie, [...]

Medzinárodný trestný súd / CPI / ICC /

Medzinárodný trestný súd v Haagu vydal zatykače na Netanjahua, Galanta i veliteľa Hamasu

21.11.2024 13:26, aktualizované: 13:37

Súd zatýkacie rozkazy vydal pre podozrenia z vojnových zločinov.

Sýria Izrael Damask

Pri izraelskom údere na sýrsku Palmýru zahynulo vyše 70 proiránskych bojovníkov

21.11.2024 13:01

Uviedlo to Sýrske pozorovateľské centrum pre ľudské práva.

eskort, polícia, Marian Výborný

Taliansko vydalo na Slovensko muža odsúdeného za vraždu expriateľky

21.11.2024 12:37

Marian Výborný z Revúcej ihneď putoval za mreže.

srbsko, novi sad

V súvislosti s tragédiou na železničnej stanici v Srbsku zadržali 11 osôb

21.11.2024 11:57

Zrútením prístrešku na železničnej stanici v Novom Sade, ku ktorému došlo 1. novembra, si vyžiadalo 15 životov.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,474
Celková čítanosť: 280322x
Priemerná čítanosť článkov: 190x

Autor blogu

Kategórie