“Que sais je? [What do I know? ]”

Nove podnety – nove hodnoty

V tomto prostredi sa viac presadzuje myslenie, ktore sa odvolava na zivotnu

skusenost', podnecujucu svetskost'. Inym, vel'mi vyznamnym prudom vtedajsieho

myslenia, je myslenie opierajuce sa o prve vyznamne uspechy v poznani prirody

a formovanie vedeckeho pohl'adu na zivot a prirodu. Nezanedbatel'nym zdrojom je

iniciativa humanizmu so svojim d6razom na myslienky o hodnote cloveka a jeho

spolunalezitosti s l'udstvom ako celkom. Humanizmus vtedajsich cias prinasa vieru

v rovnost' l'udi, v ich rozum, dobro, zakladne l'udske prava. Je to presvedcenie o

hodnote cloveka. Tato hodnota sa prejavuje v rovine silneho emocionalneho zazitku

ako viera, uz nie ako viera v predurcenie cloveka Bohom, ale ako viera v moznosti a

schopnosti cloveka s d6verou, ze Boh neumensi l'udsku poziadavku zit' lepsie. Tieto

myslienky humanizmu prenikaju i do vtedajsieho pravneho myslenia (odstranenie

telesnych trestov a mucenia). Podnecuju k racionalnemu usporiadaniu spolocnosti.

Montaigne v sebe akoby sustredil viacero dimenzii. Osobne l'udsku,

filozoficku, ale i poziciu slobodneho pana, hospodara, pricom jeho rozhl'ad, ziskany

sustavnym citanim, mu umoziiuje prenikat' z epochy do epochy, co sa prejavuje v

urcitom odstupe pri popisovani javov a udalosti. V zasade je stoikom a je presvedceny,

ze treba zit' v sulade s prirodou, teda predovsetkym v sulade s prirodzenym l'udskym

chapanim sveta a bytia,

t.j. s rozumom, ktory ako stoik povazuje za urcujuci princip v celej prirode. Svojim

zalozenim je panteista s urcitymi crtami naturalizmu. Sam zd6raziioval, ze

dosiahnut' suhlas s vonkajsou prirodou je pomerne l'ahke, lebo tato od nas nic

nepozaduje. Dosiahnut' suhlas s ,,vnutornou prirodou", t.j. so sebou samymi, je

'aleko obtiaznejsie. So svojim rodenym sklonom k individualizmu, ktory bol

posilneny jeho socialnym postavenim sl'achtica, presahuje niektore poziadavky

stroheho stoicizmu, ktory je uiiho zmierneny niektorymi epikurejskymi motivmi. Od

prisnej poziadavky ovladat' vasne, prekonavat' ich na zlozitej ceste zivotom, sa

priklaiia k bezpochyby dobovo podmienenej poziadavke usmernenia vasni, ktorym

sa mozno s rozumom oddat'. V konecnom d6sledku Montaigne sleduje ciel'

dosiahnut' sokratovsku vyrovnanost' v zmysle vnutornej spokojnosti, vyrovnanosti

ducha a charakteru. Montaigne chape problem zivota ako umenia spravne zit', pricom

toto je pripravou na nebytie. Problem smrti sa takisto casto vynara v jeho uvahach.

Charakteristika myslenia Michela de Montaigne

Montaigne nie je poplatny ziadnej sudobej skole, ani myslitel'skym autoritam, ale

odvazuje sa prekrocit' horizont nauceneho, bezpecneho, isteho. V jeho slavnej otazke

,,Que je sais?" je obsiahnuta chapava skepsa, ktora nas prenasa zo zabehaneho, isteho,

bezpecneho do ocakavaneho, avsak nie vzdy isteho, ktore nas vedie k poziadavke

sebapoznania, k odvahe a schopnosti zit' svoj zivot slobodne. V tomto zmysle je

Montaigne myslitel' novoveku, i ke' ho poznacila doba, cas, v ktorom zil, duchovne

poplatny tradiciam. Jeho skepsa ma korene v zivote, pozaduje poznanie ako prirodzenu

potrebu, citi potrebu vyvazenosti rozumu a skusenosti. Montaigne prisne oddel'uje

poznanie a nabozenstvo. Preto jeho myslienkove pochody a znazornene myslienky

neobsahuju vel'a definicii, ale su sk6r uvahami o hodnote a p6vode poznania, z ktorych

najd6lezitejsie je presvedcenie, ze pravda nie je pravym kriteriom, lebo vsetko je relativne.

cítil som, že na takúto bolesť nemám bunky

21.11.2024

…….. chcel by som na tom niečo zmeniť, ale jednostaj pretrváva ten pocit, že som nepovedel z mosta do prosta nič na ostatok bol chaos, ktorý som neustál stratil som ideu pneumu umanutú prišiel na ranu bola škoda hrkútať neviem upútať hútal som zaodený akoby to bol sen a ja sa nezobúdzam z núdze hľadal som medze ale z ruky mi nikto nezobal preto mi dali na hlavu [...]

cesta

21.11.2024

cesta sťa tento život z, ktorého ma vysťahoval ako ´samovraha´ ma zoval musel som to zochabiť stál ako socha oni ma prišli zabiť vábničky som sláb nemám koníčky iba výčitky za svoje vyčíňanie oni ma vycvičili nabic hic a holá ric machiavelliho strach z diaľav nemožný stav, ktorý ľudia vidia bojím sa otvoriť hubu nesproboval som sa dopátrať lesa rúk nasadili mi do [...]

chronický disorder

21.11.2024

diametrálny rozdiel vo vnímaní existencia stracená k mání prišlo zneuznání pneumy priam vyumelkovaná nána pred telkou hlavu sklání, aby predišla klání rozhání mračná zázračná nad vecou sebespytovaní strach to nahání usebrání pán žebrá s brachiosaurom machiavellika to nebola moje klika od hospodina sedmospáča ranné vtáča ma nevytáča oddelím zarno od plevy [...]

vojna na Ukrajine, Kursk,

Neznámy Ukrajinec vyzýval Rusov v Sudži pred inváziou, aby utiekli, vysmiali ho. Mesto už tri mesiace drží Kyjev

22.11.2024 10:35

Od úradov neprišla žiadna pomoc, tvrdia obyvatelia, ktorí odišli pred ukrajinským útokom.

Orešnik, balistická zbraň, vojna na Ukrajine

Orešnik: Putinov jadrový odkaz. Čo značí nová tajomná ruská zbraň?

22.11.2024 09:50

Nie je to nič iné len jadrové vydieranie, uviedol Tatarigami a dodal, že ak sa Rusku nepáčia údery vo vnútri Ruska, môže jednoducho z Ukrajiny odísť.

ZSSK: Dostali príspevok 76 284 000 eur

Pri Zvolene sa po náraze do stromu vykoľajil osobný vlak, nikto sa nezranil

22.11.2024 09:40

Železničná doprava v úseku Dobrá Niva - Zvolen bola prerušená a nahradená autobusovou dopravou.

Maďarsko politika Orbán prejav výročný prezident

Zatykač ICC? Nie v Maďarsku, Netanjahu môže prísť, vyhlásil Orbán. Izraelskému premiérovi zaručil bezpečie

22.11.2024 08:58

Súd uviedol, že našiel "rozumné dôvody" domnievať sa, že Netanjahu nesie trestnú zodpovednosť za vojnový zločin vyhladovania ako spôsobu vedenia vojny.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,480
Celková čítanosť: 281470x
Priemerná čítanosť článkov: 190x

Autor blogu

Kategórie