“Que sais je? [What do I know? ]”

Nove podnety – nove hodnoty

V tomto prostredi sa viac presadzuje myslenie, ktore sa odvolava na zivotnu

skusenost', podnecujucu svetskost'. Inym, vel'mi vyznamnym prudom vtedajsieho

myslenia, je myslenie opierajuce sa o prve vyznamne uspechy v poznani prirody

a formovanie vedeckeho pohl'adu na zivot a prirodu. Nezanedbatel'nym zdrojom je

iniciativa humanizmu so svojim d6razom na myslienky o hodnote cloveka a jeho

spolunalezitosti s l'udstvom ako celkom. Humanizmus vtedajsich cias prinasa vieru

v rovnost' l'udi, v ich rozum, dobro, zakladne l'udske prava. Je to presvedcenie o

hodnote cloveka. Tato hodnota sa prejavuje v rovine silneho emocionalneho zazitku

ako viera, uz nie ako viera v predurcenie cloveka Bohom, ale ako viera v moznosti a

schopnosti cloveka s d6verou, ze Boh neumensi l'udsku poziadavku zit' lepsie. Tieto

myslienky humanizmu prenikaju i do vtedajsieho pravneho myslenia (odstranenie

telesnych trestov a mucenia). Podnecuju k racionalnemu usporiadaniu spolocnosti.

Montaigne v sebe akoby sustredil viacero dimenzii. Osobne l'udsku,

filozoficku, ale i poziciu slobodneho pana, hospodara, pricom jeho rozhl'ad, ziskany

sustavnym citanim, mu umoziiuje prenikat' z epochy do epochy, co sa prejavuje v

urcitom odstupe pri popisovani javov a udalosti. V zasade je stoikom a je presvedceny,

ze treba zit' v sulade s prirodou, teda predovsetkym v sulade s prirodzenym l'udskym

chapanim sveta a bytia,

t.j. s rozumom, ktory ako stoik povazuje za urcujuci princip v celej prirode. Svojim

zalozenim je panteista s urcitymi crtami naturalizmu. Sam zd6raziioval, ze

dosiahnut' suhlas s vonkajsou prirodou je pomerne l'ahke, lebo tato od nas nic

nepozaduje. Dosiahnut' suhlas s ,,vnutornou prirodou", t.j. so sebou samymi, je

'aleko obtiaznejsie. So svojim rodenym sklonom k individualizmu, ktory bol

posilneny jeho socialnym postavenim sl'achtica, presahuje niektore poziadavky

stroheho stoicizmu, ktory je uiiho zmierneny niektorymi epikurejskymi motivmi. Od

prisnej poziadavky ovladat' vasne, prekonavat' ich na zlozitej ceste zivotom, sa

priklaiia k bezpochyby dobovo podmienenej poziadavke usmernenia vasni, ktorym

sa mozno s rozumom oddat'. V konecnom d6sledku Montaigne sleduje ciel'

dosiahnut' sokratovsku vyrovnanost' v zmysle vnutornej spokojnosti, vyrovnanosti

ducha a charakteru. Montaigne chape problem zivota ako umenia spravne zit', pricom

toto je pripravou na nebytie. Problem smrti sa takisto casto vynara v jeho uvahach.

Charakteristika myslenia Michela de Montaigne

Montaigne nie je poplatny ziadnej sudobej skole, ani myslitel'skym autoritam, ale

odvazuje sa prekrocit' horizont nauceneho, bezpecneho, isteho. V jeho slavnej otazke

,,Que je sais?" je obsiahnuta chapava skepsa, ktora nas prenasa zo zabehaneho, isteho,

bezpecneho do ocakavaneho, avsak nie vzdy isteho, ktore nas vedie k poziadavke

sebapoznania, k odvahe a schopnosti zit' svoj zivot slobodne. V tomto zmysle je

Montaigne myslitel' novoveku, i ke' ho poznacila doba, cas, v ktorom zil, duchovne

poplatny tradiciam. Jeho skepsa ma korene v zivote, pozaduje poznanie ako prirodzenu

potrebu, citi potrebu vyvazenosti rozumu a skusenosti. Montaigne prisne oddel'uje

poznanie a nabozenstvo. Preto jeho myslienkove pochody a znazornene myslienky

neobsahuju vel'a definicii, ale su sk6r uvahami o hodnote a p6vode poznania, z ktorych

najd6lezitejsie je presvedcenie, ze pravda nie je pravym kriteriom, lebo vsetko je relativne.

Zarezlý výhybky

08.12.2024

Vymlácený sklíčka z vitráží, a mříže rezavý. Starý oprýskaný nádraží, kde vlak už nestaví. Vajgly v květináčích a tuny prachu na římsách. Zarezlý výhybky, tvý starý sny, spí utopený v kopřivách. Kolikrát sis duši spálil, když´s ty sny chtěl vyrvat ven? Kolikrát se jiní smáli tvýmu boji s osudem. Kolikrát se jiní smáli a [...]

Zastavení v mokrém domě

08.12.2024

V mokrém domě náhle cesta zastavena proudy deště jsou táhlé zmokla i má žena, v šeru a v temnotě kde ze stropu kape voda sedíme tiše nehnutě věříme, že se to poddá, raději i stan v tom domě máme obklopený kalužemi i ty těžké chvíle jsou staré známé požehnané mezi všemi, po noci však přijde den absolutnem vykouzlen my půjdeme s písní dál tou [...]

tak ho prosím z omylu  vyveď

08.12.2024

zľakne sa a kľakne taktne tne do živého boha pustého človeka z kapusty ktorý mu skrz prsty uniká je to asi mnemotechnika v cmote chemoterapie diskordiána, ktorému sa otvára telesná schrána aby to riskol ten mord bude sa to diať stačí vytrimac príde zima nespokojnosti jeho velebnosti kata v cele smrti chcel by praštiť hlavou o zeď tak ho prosím z omylu vyveď

Rakety Kinžal zavesené na trupoch lietadiel MiG-31K

Estónsky vzdušný priestor narušili ruské stíhačky. Brutálny bezprecedentný akt, odkázal Tallinn

19.09.2025 16:27

Stíhačky slúžia aj ako nosiče hypersonických striel Kinžal.

SR Bratislava Dúbravka zberný dvor otvorenie nový BAX

Vallo: Štát si musí uvedomiť, že za zhoršenie bezpečnosti nesie zodpovednosť

19.09.2025 16:07

Primátor vyzýva na úpravu „nešťastnej“ novely trestných zákonov, ale aj posilnenie kompetencií pre samosprávu.

Fico, Orbán

Tlak na Slovensko a Maďarsko pre ruskú ropu neutícha. Ku kritike sa pridal i bývalý predseda Mníchovskej bezpečnostnej konferencie

19.09.2025 16:00

Slovensko a Maďarsko by mali znížiť svoju závislosť od ruských energií, povedal Heusgen.

Vladimir Solovjov

Paríž, čakaj jadrové svitanie, hrozil Solovjov v ruskej štátnej televízii. Nešetril ani Poliakov

19.09.2025 15:53

Francúzske rozhodnutie o pomoci Poľsku, vrátane dodávok stíhačiek, vyvolalo ostrú reakciu v ruskej propagande, čo sa prejavilo aj v uvedených vyjadreniach.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,666
Celková čítanosť: 441639x
Priemerná čítanosť článkov: 265x

Autor blogu

Kategórie