Nove podnety – nove hodnoty
V tomto prostredi sa viac presadzuje myslenie, ktore sa odvolava na zivotnu
skusenost', podnecujucu svetskost'. Inym, vel'mi vyznamnym prudom vtedajsieho
myslenia, je myslenie opierajuce sa o prve vyznamne uspechy v poznani prirody
a formovanie vedeckeho pohl'adu na zivot a prirodu. Nezanedbatel'nym zdrojom je
iniciativa humanizmu so svojim d6razom na myslienky o hodnote cloveka a jeho
spolunalezitosti s l'udstvom ako celkom. Humanizmus vtedajsich cias prinasa vieru
v rovnost' l'udi, v ich rozum, dobro, zakladne l'udske prava. Je to presvedcenie o
hodnote cloveka. Tato hodnota sa prejavuje v rovine silneho emocionalneho zazitku
ako viera, uz nie ako viera v predurcenie cloveka Bohom, ale ako viera v moznosti a
schopnosti cloveka s d6verou, ze Boh neumensi l'udsku poziadavku zit' lepsie. Tieto
myslienky humanizmu prenikaju i do vtedajsieho pravneho myslenia (odstranenie
telesnych trestov a mucenia). Podnecuju k racionalnemu usporiadaniu spolocnosti.
Montaigne v sebe akoby sustredil viacero dimenzii. Osobne l'udsku,
filozoficku, ale i poziciu slobodneho pana, hospodara, pricom jeho rozhl'ad, ziskany
sustavnym citanim, mu umoziiuje prenikat' z epochy do epochy, co sa prejavuje v
urcitom odstupe pri popisovani javov a udalosti. V zasade je stoikom a je presvedceny,
ze treba zit' v sulade s prirodou, teda predovsetkym v sulade s prirodzenym l'udskym
chapanim sveta a bytia,
t.j. s rozumom, ktory ako stoik povazuje za urcujuci princip v celej prirode. Svojim
zalozenim je panteista s urcitymi crtami naturalizmu. Sam zd6raziioval, ze
dosiahnut' suhlas s vonkajsou prirodou je pomerne l'ahke, lebo tato od nas nic
nepozaduje. Dosiahnut' suhlas s ,,vnutornou prirodou", t.j. so sebou samymi, je
'aleko obtiaznejsie. So svojim rodenym sklonom k individualizmu, ktory bol
posilneny jeho socialnym postavenim sl'achtica, presahuje niektore poziadavky
stroheho stoicizmu, ktory je uiiho zmierneny niektorymi epikurejskymi motivmi. Od
prisnej poziadavky ovladat' vasne, prekonavat' ich na zlozitej ceste zivotom, sa
priklaiia k bezpochyby dobovo podmienenej poziadavke usmernenia vasni, ktorym
sa mozno s rozumom oddat'. V konecnom d6sledku Montaigne sleduje ciel'
dosiahnut' sokratovsku vyrovnanost' v zmysle vnutornej spokojnosti, vyrovnanosti
ducha a charakteru. Montaigne chape problem zivota ako umenia spravne zit', pricom
toto je pripravou na nebytie. Problem smrti sa takisto casto vynara v jeho uvahach.
Charakteristika myslenia Michela de Montaigne
Montaigne nie je poplatny ziadnej sudobej skole, ani myslitel'skym autoritam, ale
odvazuje sa prekrocit' horizont nauceneho, bezpecneho, isteho. V jeho slavnej otazke
,,Que je sais?" je obsiahnuta chapava skepsa, ktora nas prenasa zo zabehaneho, isteho,
bezpecneho do ocakavaneho, avsak nie vzdy isteho, ktore nas vedie k poziadavke
sebapoznania, k odvahe a schopnosti zit' svoj zivot slobodne. V tomto zmysle je
Montaigne myslitel' novoveku, i ke' ho poznacila doba, cas, v ktorom zil, duchovne
poplatny tradiciam. Jeho skepsa ma korene v zivote, pozaduje poznanie ako prirodzenu
potrebu, citi potrebu vyvazenosti rozumu a skusenosti. Montaigne prisne oddel'uje
poznanie a nabozenstvo. Preto jeho myslienkove pochody a znazornene myslienky
neobsahuju vel'a definicii, ale su sk6r uvahami o hodnote a p6vode poznania, z ktorych
najd6lezitejsie je presvedcenie, ze pravda nie je pravym kriteriom, lebo vsetko je relativne.
Celá debata | RSS tejto debaty