Založ si blog

Boh intencionálny (zámerný)

Absolútno je neuchopiteľné, ale vďaka jeho absolútnej všedeprítomnosti je možné o ňom vysloviť určité súdy, hoci zo samotnej  povahy absolútna súdy neúplné, a preto aj nepravdivé. Aby sme o čomkoľvek vo vzťahu k absolútnu mohli prehlásiť niečo pravdivé, museli by sme poznať všetky súvislosti skúmaného javu voči absolútnu. Kedže absolútnom sami nie sme, nikdy nemôžeme vedieť, či poznáme všetky súvislosti.

Súčasťou judaistického konceptu je aj intencionalita, zámernosť Boha. Boh sa nvyznačuje púhou absolútnosťou, Boh aj koná, usmerňuje, tvorí, ničí, pretvára. Je to absolútno dejové, nie bezčasé, tvorivé, nie nehybné, objekty sveta iba nečinne nestoja v pasívnej existencii, ale neustále sa premieňajú, spájajú, rozdeľujú, premiestňujú. Zámernosť je v náboženstve vykladaná ako Božia vôľa, ako akt vedomia. Pravda, je to jedna z možných interpretácií zámernosti.

Veda sa v snahe oslobodiť od náboženstva hľadanie prejavov Božej vôle nahradila hľadaním a definovaním prírodných zákonitostí. A tak ako Božia vôľa stojí nad všetkým a nad všetkými, tak aj prírodné zákonitosti stoja nad všetkým a nad všetkými a sú nezávislé na pozorovateľovi.Otázka pôvodu prírodných zákonitostí, príčin týchto zákonitostí, sa kladie iba zriedka, celé usilie vedy je smerované na ich odhaľovanie. Skrátka sú dané, sú vlastnosťami tohto sveta, ich úlohou je týmto svetom pohybovať, usporiadavať ho, byť vždy prítomné (všadeprítomné).

Intencionalita, zámernosť značí, že príčiny javov sú zamerané určitým smerom, určitým spôsobom. Napríklad gravitačný zákon nepôsobí raz tak, že telesá priťahuje, inokedy zasa tak, že ich odpudzuje. Zákonom môže byť len preto, že je zameraný daným spôsobom, intencionálne. Celé úsilie poznávania sveta je vlastne zamerané na odhaľovanie jeho intencionality. Samotné tvrdenie, že každý následok musí mať svoju príčinu je iba iným vyjadrením intencionality.

Scientistickí ateisti typu Harris či Dawkins sa neraz posmievajú koncepcii Boha, ktorý všetko riadi, všade je a do všetkého zasahuje, ale v skutočnosti sa vo vede bez intencionality nezaobídu. Nebolo by namieste namiesto márnych pokusov o rozumové vyvracanie nemožnosti intencionality Boha skúmanie toho, či skutočne musíme mať svet intencionálny?

Naozaj sú prírodné zákony nad svetom a nie jeho súčasťou? Ak ich chápeme ako nezávislé od objektov, tak máme nevyhnutne problém s ich pôvodom. Boli prírodné zákony pred Big Bangom, alebo vznikli s ním? Ak boli pred, tak skade sa vzali? Ak vznikli s ním, tak ako sa určila ich štruktúra?

Newtonovská fyzika a fyzika vôbec na otázky intencionality nemajú odpoveď. Zákony skrátka sú a pôsobia. Lenže s týmto pohľadom sa sotva vystačí aj vo fyzikálnom pohľade na svet, pretože aj tu vidíme jednoznačné poukazy na zámernosť sveta. Čo iné ako zameranosť určitým smerom je druhá veta termodynamická? Spory o to, či je svet teleonomický, či teleologický sprevádzajú novovekú vedu od samého zrodu.

Veda je v princípe závislejšia na intencionalite sveta ako teológia. Kým podľa judaistickej teológie Boh vyňal z riadeného behu sveta človeka, ktorému ako jedinému dal slobodnú vôľu (nech už to značí čokoľvek), veda vždy, keď nedokáže vysvetliť kauzálnu následnosť, spoľahne sa na všemocný pojem — na náhodu. Náhoda ako alternatíva Božích mimokauzálnych zásahov, náhoda ako vedecká alternatíva zázraku. V teológii je vo všetkom konečnou príčinou Boh s výnimkou slobodnej vôle človeka. Vede neostáva iné ako náhodu považovať za konečnú príčinu vždy tam, kde iné prejavy intencionality sveta nedokážu byť konečnou príčinou nejakého javu. Lenže takto je náhoda univerzálnou intencionalitou. Povaha náhody ako univerzálneho prírodného zákona, ktorého jedinou funkciou je meniť deterministickú zámernosť iných prírodných zákonov je vskutku nerozlíšiteľná od Božej zámernosti, ktorá sa všeobecne nazýva zázrakom, vôľou Boha, prstom Božím, atď. Je preto prinajmenšom k podivu, ak taký vášnivý rytier rádu Nových ateistov, Richard Dawkins, tvrdí, že jediný správny výklad existencie a vývoja života na Zemi je darwinistický, pričom v darwinizme hrá náhoda kľúčovú úlohu.

Ak má byť ateizmus skutočným ateizmom, tak musí nejako vylúčiť, alebo aspoň výrazne obmedziť z ateistického obrazu sveta zámernosť. Prírodné zákony potom nemôžu byť večné, univerzálne a nad svetom stojace, ale musia vyplývať z danej konfigurácie sveta ako výsledok jeho vnútorného usporiadania. Musia byť teda rovnako závislé od objektov sveta ako objekty sveta od zákonov.Žiaľ, väčšina vedeckého výkladu sveta však týmto smerom nefunguje. Snáď s výnimkou biológie, kde na popis tak komplexných systémov ako sú systémy živé treba predpokladať to, že živé systémy si zákony svojho fungovania vytvárajú samé, ako dôsledok vlastnej komplexnosti.

Súčasne by mal byť svet jednoznačne a úplne deterministický v tom zmysle, že v ňom nastávajú len také udalosti, ktoré vyplývajú z jeho vnútorného usporiadania. Náhoda by mala byť vnímaná len ako naša neschopnosť popísať ohromný rozsah kauzálnych súvislostí, ktoré každú udalosť sveta ovplyvňujú. Teda nie ako objektívna zákonitosť sveta.

weak eyes

22.09.2024

A fire guides her to the mount For a ritual of immorality exists From the forests she will come To follow the spell of the one A somber laying shadow through the mist Seen with pure fear by the folks But tonight is the night of the nights The night of the witches ride Abandoned, the died away hearth No forfending walls, no roof – shards Frost creeps through gaping grooves Where will you go when [...]

ve dvaceti sis nechal vytetovat kříž

22.09.2024

protože nevíš jakej seś chtěls dospět dřív být hned někým ale je to cesta přes vlastní poznání prostě sis začal holit koule protože se to tak dělá někdo ti to řek a pak přijde první bod začneš se rozhodovat sám za sebe se všemi pro i proti zjistíš že je to vlastně k píči a šťávy kerý to zajímá tě nezajímaj protože tebe mám rád takovou jaká seš tak [...]

to nic

22.09.2024

není čas dívat se na detaily zdi na tečky v omítce tá ty ty tá a čárky už není a ani nebyl čas tak jakýpak už je to jako zarýt nehty do blaha a do omítky si nic nenamluovat škoda, že už nemám čas jde se do práce do školy do kuchyně není čas dívat se

Británia Starmer Labouristy Konferencia Zmeny

Vyhliadky britskej ekonomiky sú pochmúrne. Starmer nechce o šetrení ani počuť

22.09.2024 21:49

Britský premiér sľúbil, že bude chrániť verejné služby a vylúčil úsporné opatrenia.

Tatranska Polianka, Slovakia, 1.9.2019: Horský záchranár pripravuje zraneného turistu na transport vrtuľníkom do doliny. Horská záchranná služba (Slovensko).

Poliaka zasiahla do hlavy skala. Horskí záchranári ratovali aj cyklistov či horolezcov

22.09.2024 21:30, aktualizované: 22:03

Horskí záchranári v nedeľu popoludní pomáhali 28-ročnému poľskému turistovi na ferrate Kyseľ v časti Temnica.

trump

Trump by v prípade prehry v prezidentských voľbách už v roku 2028 nekandidoval

22.09.2024 20:08

Republikánsky kandidát na prezidenta tiež uviedol, že dúfa vo svoj úspech v novembrových voľbách.

Ihor Volobujev

Bývalý hovorca Gazpromu zahodil ruský pas do koša: Symbol fašizmu a otroctva

22.09.2024 19:28

Šéfom Gazpromu sa názory Ihora Volobujeva nepáčili a tak ho „upratali“, kde nemal takmer žiadny vplyv - spravili z neho viceprezidenta Gazprombanky.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 949
Celková čítanosť: 248151x
Priemerná čítanosť článkov: 261x

Autor blogu

Kategórie